کانون مقالات امام جعفر صادق (ع)

بایگانی

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله معرفی ،معایب و محاسن شبکه های بی سیم ‌ تحت pdf دارای 59 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله معرفی ،معایب و محاسن شبکه های بی سیم ‌ تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله معرفی ،معایب و محاسن شبکه های بی سیم ‌ تحت pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله معرفی ،معایب و محاسن شبکه های بی سیم ‌ تحت pdf :

معرفی ،معایب و محاسن شبکه های بی سیم

چکیده
برای انتقال اطلاعات ، احتیاج به رسانه انتقال و سیستم انتقال می باشد . رسانه های انتقال اجزاء فیزیکی می باشند که انتقال اطلاعات در آنها صورت می گیرند و عبارتند از زوج سیم بهم تابیده ، کابل کواکس ، فیبر نوری و مخابرات بی سیم .

وجود موانع طبیعی از قبیل کوه ، جنگل ، باتلاق ، هزینه های بالای کابل کشی در بعضی مناطق دور افتاده ، زمانبری بر پائی یک شبکه کابلی ، نیاز به پهنای باند بالا و دسترسی آسان و هزینه های نصب و بهره وری در شبکه ی بی سیم ، امروزه کاربران را بسوی استفاده از این شبکه ها سوق داده است .

همچنین یکی از پدیده های عصر ما معتادان اینترنتی می باشد . که می خواهند بیست و چهار ساعته از اینترنت استفاده کنند . برای این قبیل که دائماً در حال جا به جا شدن هستند دیگر زوج سیم بهم تابیده ، کابل کواکس و فیبر نوری کاربرد ندارد . هر گاه کاربر یا شرکت یا برنامه کاربردی خواهان آن باشد که داده و اطلاعات مورد نیاز خود را به صورت متحرک در هر لحظه در اختیار داشته باشند شبکه های بی سیم جواب مناسبی برای آنها است .

امروزه یافتن و خریدن یک کامپیوتر کیفی که مجهز به تراشه Wi-Fi نباشد ، دکمه ای که به کاربران کامپیوتر های همراه اجازه دست یابی به اینترنت ، فارغ از مکانی که کاربرد در آن حضور دارد می دهد . بدین ترتیب از مناطق دور افتاده ، کوه ، جنگل ، اتاق غذا خوری ، اتاق نشیمن ، محوطه دانشگاه و یا کافی شاپ می توان به اینترنت وصل شد . محیط های بی سیم دارای خصوصیات و ویژگی های منحصر به فردی می باشند که در مقایسه با شبکه های محلی سیمی جایگاه خاصی را به این گونه شبکه ها می بخشد . عموم مردم به دWi-Fi به عنوان یک ایستگاه مرکزی کاری که می تواند ارتباط را بین چندین کاربربه طور

یکسان به اشتراک بگذارد علاقمندند . البته با این محدودیت که فاصله دکاربران برای محیط داخلی (indoor) کمتر از 100 متر و برای محیط خارجی (outdoor) کمتر از 400 متر باشد .
در حالی که تکنولوژی(b and g , 802.11a )Wi-Fi شبکه های محلی را تحت پوشش قرار میدهد ، WiMAX شبکه های بزرگتر و مناطق روستایی را تحت پوشش قرار می دهد . WiMax ( Woldwide Interroperability for Microware Access ) می تواند اتصال شبکه شهری را با سرعت حداکثر (Mbps) 75 فراهم کنند . این استاندارد با نام IEEE802.16 نیز شناخته می شود که از سال 1990 کاربرد آن شروع شده است .

این استاندارد عملاً توانایی Wi-Fi را زیر سؤال برده است . WiMax باعث ایجاد ارتباط بی سیم اینترنتی با پهنای باند بالا با سرعتی نزدیک به Wi-Fi که محدودیت های آن را هم ندارد یعنی تا فواصل بالای حدود 50 کیلومتر را هم پشتیبانی می کند .

در این مقاله پس از بیان کلیاتی در رابطه با شبکه های بی سیم و کابلی ، مقایسه WiMax و Wi-Fi ، به معایب و محاسن شبکه های بی سیم پرداخته شده . بررسی استانداردهای بی سیم و اجزای تشکیل دهنده از دیگر مباحث مورد بحث می باشد .

کلمه های کلیدی
شبکه های بی سیم ، شبکه های کابلی ، کیفیت سرویس (QoS ) ، فرکانس رادیویی (RF ) ، دستگاه مرکزی (AP-Access Point )
European – ETSI , Digital subscriber line – DSL ,Bacs station – Institute of Electrical and Electronics BS – IEEE , Metroplitan area network Telecommunications Standards Instituie – MAN , Media access control address – MAC , OFDM , Voice over Internet – VoIP , Personal area network – PAN , WiMax – Worldwide diwision – multiple access , Wi-Fi – Wireless fideliey Wi- , WAN – Wide area network , WMAN – protocol , WALN – Wireless local area network , Interoperability for Microwave Access network metropolitan area Wireless

مقدمه :
در دنیای امروز با افزایش جمعیت و رشد شهرها ضرورت برقراری ارتباط و مفید و مؤثر بیش از پیش احساس می شود و همواره تغییر و تحول چشم گیری در این خصوص از سوی صاحبان صنعت ارتباطات در جهان صورت می گیرد . پیدایش ابزارهای ارتباطی اولیه نظیر مورس و تلگراف سبب شد تا انسانها خود را به یکدیگر نزدیک تر کنند و اختراع تلفن باعث گردید این نزدیکی بیشتر احساس شود .

تلفن یک پدیده خارق العاده در جهان ارتباطات از دیر باز مطرح بوده و تا ابد باقی خواهد ماند . سرانجام با به میان آمدن رایانه و آرپانت یا اینترنت امروزی افق جدیدی در عرصه ارتباط گشوده شد و به همین بهانه شبکه های ارتباطی پذیذار شدند .

گسترش جوامع اداری باعث شد شبکه های رایانه ای نیز رشد چشمگیری پیدا کرده و امروزه شاهد یک نبرد واقعی در این زمینه باشیم .
مبحث شبکه بسیار گسترده و پیچیده است . اما ما در اینجا به بررسی شکل نوینی از شبکه های رایانه ای و ارتباطی تحت عنوان Wireless یا بی سیم خواهیم پرداخت .

فناوریبی سیم مدتهاست که مورد استفاده قرار می گیرد . برقراری ارتباط تلفن همراه ، و یا بین المللی و نیز برقراری ارتباط بین یگانهای نظامی گوشه ای از این فناوری است . اما تبادل اطلاعات از یک محل به محل دیگر دسترسی جدیدی در دنیای بدون سیم فراهم آورده و هر روز بر دامنه کاربران آن افزوده می شود .

1- تشریحی بر شبکه های بی سیم و کابلی :
شبکه های محلی (LAN) برای خانه و محیط کار می توانند به دو صورت کابلی (Wired) یا بی سیم (Wireless) طراحی کردند . در ابتدا این شبکه ها به روش کابلی با استفاده از تکنولوژی Ethernet طراحی می شدند . اما اکنون با روند رو به افزایش استفاده از شبکه های بی سیم با تکنولوژی Wi-Fi مواجه هستیم .
در شبکه های کابلی ( که در حال حاضر بیشتر با توپولوژی ستاره ای می روند ) بایستی از محل هر ایستگاه کاری تا دستگاه توزیع کننده (هاب یا سوئیچ)

بصورت مستقل کابل کشی صورت پذیرد ( طول کابل از نوع CAT5 نبایستی 100 متر بیشتر باشد در غیر این صورت از فیبر نوری استفاده میگردد ) که تجهیزات بکار رفته از رو نوع غیر فعال (Passive ) مانند کابل ، پریز ، داکت ، پنج پنل و ;;. . فعال (Active ) مانند ، هاب ، سوئیچ ، روتر ، کارت شبکه و ;;; هستند .
مؤسسه مهندسی IEEE استانداردهای 8023u را برای Fast Ethernet و 8023ab و 8023z برای Gigabit Ethernet ( مربوط با کابلهای الکتریکی و نوری ) در نظر گرفته است .

شبکه های بی سیم نیز شامل دستگاه مرکزی (Access Point ) می باشد که هر ایستگاه کاری می تواند حداکثر تا فاصله 30 متری آن ( بدون مانع ) قرار گیرد . شبکه های بی سیم (Wlan) یکی از سه استاندارد ارتباطی Wi-Fi زیر را بکار
می برند :

80211b که اولین استانداردی است که به صورت گسترده بکار رفته است .
80211a سریعتر اما گرانتر از 80211b می باشد .
80211g جدیدترین استاندارد که شامل هر دو استاندارد قبلی بوده و از همه گرانتر می باشد .
هر دو نوع شبکه های کابلی و بی سیم ادعای برتری بر دیگری را دارند اما انتخاب صحیح با در نظر گرفتن قابلیت های آنها میسر می باشد .

عوامل مقایسه :
در مقایسه شبکه های بی سیم و کابلی می تواند قابلیتهای زیر را مورد بررسی قرار گیرد :
• نصب و راه اندازی
• هزینه
• قابلیت اطمینان
• کارائی
• امنیت

نصب و راه اندازی
در شبکه های کابلی بدلیل آنکه به هر یک از ایستگاه های کاری بایستی از محل سوئیچ مربوطه کابل کشیده شود با مسائلی همچون سوراخکاری ، داکت کشی ، نصب پریز و;; مواجه هستیم در ضمن اگر محل فیزیکی ایستگاه مورد نظر تغییر یابد بایستی که کابل کشی مجدد و;;. صورت پذیرد .
شبکه های بی سیم از امواج استفاده نموده و قابلیت تحرک بالائی را دارا هستند بنابراین تغییرات در محل فیزیکی ایستگاههای کاری به راحتی امکان پذیر می باشد برای راه اندازی آن کافیست که از روشهای زیر بهره برد :

– AD hoc که ارتباط مستقیم یا همتا به همتا ( Peer peer to ) تجهیزات را با یکدیگر میسر می سازد .
– Infrastrure که باعث ارتباط تمامی تجهیزات با دستگاه مرکزی می شود .
بنابراین می توان دریافت و راه اندازی شبکه های کابلی یا تغییرات در آن بسیار مشکتر نسبت به مورد مشابه یعنی شبکه های بی سیم است .

هزینه :
تجهیزاتی همچون هاب ، سوئیچ یا کابل شبکه نسبت به موردهای مشابه در شبکه های بی سیم ارزانتر می باشد اما در نظر گرفتن هزینه های نصب و تغییرات احتمالی محیطی نیز قابل توجه است . قابل به ذکر است که با رشد روز افزون شبکه های بی سیم ، قیمت آن نیز در حال کاهش است .

قابلیت اطمینان :
تجهیزات کابلی بسیار قابل اعتماد می باشند که دلیل سرمایه گذاری سازندگان از حدود بیست سال گذشته نیز همین می باشد ، فقط می بایستی در موقع نصب و یا جا به جایی، اتصالات با دقت کنترل شوند .

تجهیزات بی سیم ، همچون Broadband arouter مشکلاتی مانند قطع شدن های پیاپی ، تداخل امواج الکترو مغناطیس ، تداخل با شبکه های بی سیم مجاورو;. را داشته اند که روند رو به تکامل آن نسبت به گذشته ( مانند 80211g ) باعث بهبود
در قابلیت اطمینان نیز داشته است .

کارائی :
شبکه های کابلی دارای بالاترین کارایی هستند در ابتدای پهنای باند 10Mbps سپس به پهنای باندهای بالاتر (100Mbps و 1000Mbps ) افزایش یافتند و حتی در حال حاضر سوئیچهایی با پهنای باند 1Gbps نیز ارائه شده است .

شبکه هایبی سیم با استاندارد 80211b حداکثر پهنای باند 11Mbps و با 80211a و 80211g پهنای باند 54Mbps را پشتیبانی می کند ، حتی در تکنولوژی های جدید این روند با قیمتی نسبتاً بالاتر به 108 Mbps نیز افزایش داده شده است . علاوه بر این کارائی Wi-Fi نسبت به فاصله حساس می باشد یعنی حداکثر کارائی با افزایش فاصله نسبت به Access Point پایین خواهد آمد . این پهنای باند برای به اشتراک گذاشتن اینترنت یا فایلها کافی بوده اما برای برنامه هایی که نیاز به رد و بدل اطلاعات زیاد بین سرور و ایستگاه های کاری (Client to Server ) دارند کافی نیست .

امنیت :
به دلیل اینکه در شبکه های کابلی که به اینترنت هم متصل هستند ، وجود دیواره آتش از الزامات است و تجهیزاتی مانند هاب یا سوئیچ به تنهایی قادر به انجام وظایف دیواره آتش نمی باشند ، بایستس در چنین شبکه هایی دیواره آتش مجزایی نصب شود .

تجهیزات شبکه های بی سیم مانند Broadband Router دیواره آتش به صورت نرم افزاری وجود داشته و تنها بایستس تنظیمات لازم صورت پذیرد . از سوی دیگر به دلیل اینکه در شبکه های بی سیم از هوا به عنوان رسانه انتقال استفاده می شود ، بدون پیاده سازی تکنیک های خاصی مانند رمز گذاری ، امنیت اطلاعات به طور کامل تأمین نمی گردد . استفاده از رمز گذاری (Wired Equivalent Privacy ) WEP باعث بالا رفتن امنیت در این تجهیزات گردیده است.

انتخاب صحیح کدام است ؟
با توجه به بررسی و آنالیزمطالبی بالا باید تصمیم گرفت که در محیطی که اشتراک اطلاعات وجود دارد و نیاز به ارتباط احساس می شود کدام یک از شبکه های بی سیم و کابلی مناسبتر به نظر می رسند .

جدول زیر خلاصه ای از معیار های در نظر گرفته شده در این مقاله می باشد . بعنوان مثال اگر هزینه برای صاحب شبکه مهم بوده و نیاز به استفاده از حداکثر کارائی را دارد ولی پویایی مهم نمی باشد بهتر است از شبکه کابلی استفاده کرد . [1 ] جدول زیر مقایسه ای جهت انتخاب ارائه می دهد .
نوع سرویس شبکه های کابلی شبکه های بی سیم
نصب و راه اندازی نسبتاً مشکل آسان
هزینه کمتر بیشتر
قابلیت اطمینان بالا متوسط
کارائی خیلی خوب خوب
امنیت خوب نسبتاً خوب
پویایی حرکت محدود پویاتر

2- شبکه های بی سیم:
شبکه های بدون سیم از تکنولوژِ انتقل رادیویی استفاده می کنند و نیاز است کاربران برای استفاده از این شبکه ها به تجهیزات مربوط مجهز باشند . شبکه سازی بدون سیم هم به صورت محلی و گسترده ایجاد می شود با این تفاوت که با آنها شبکه محلی بی سیم و یا شبکه گسترده بی سیم اطلاق می شود . تکنولوژی Wireless به سرعت در حال پیشرفت است و نقش کلیدی را در زندگی ما در سرتاسر دنیا ایفا می کند.

ارتباطات رادیویی :
خانواده ارتبا طات رادیویی بسیار گسترده است . شیوه های مختلف نیز در شبکه سازی بدون سیم مورد استفاده قرار می گیرد که در ذیل به آنها اشاره می کنیم .

1- RF ( Radio Ferequency ) : که به فرکانس غامواج رادیویی مشهور است . در این روش شبکه بین محدود 10 کیلوهرتز تا چند گیگابایت قرار می گیرد . آنتن های که این امواج را انتقال می دهند ممکن است به صورت تمام جهتی و یا جهتی خاص استفاده شود . شعاع انتشار این امواج بسیار زیاد است که البته برای نقاط دورتر امواج تقویت می شود . دیتا در این روش با سرعت 1 تا 11 مگابایت در ثانیاً انتقال می یابد که ارتباطات در این محدوده نیازی به مجوز ندارد و تجهیزات ارتباطی نیز بصورت گسترده فراهم می باشد .

2- Microwave : مایکروویو شیوه دیگری از بی سیم می باشد . امواج مایکروویو تنها از یک جهت منتشر می شوند . سرعت انتقال متغیر بوده و از یک تا دو مگابایت بر ثانیه می باشد . ماکروویو شدیداً تحت تأثیر اتمسفر و نواسانات جوی نظیر رعد و برق قرار دارند . این سیستم ها در دو نوع زمینی و ماهواره ای موجود بوده و از آنتن های بشقابی دو طرفه برای رله امواج در نوع زمینی استفاده می شود . برای استفاده از تجهیزات ماکروویو نیز به اخذ مجوز است .
3- IR : یا مادون قرمز نوع دیگری از امواج رادیویی است . این امواج از طریق دیودهای نور گسیل LED و یا لیزری ILD تولید می شود . فرکانس امواج مادون قرمز بالا است ، لذا سرعت انتقال دیتا از 1 تا 16 مگابایت در ثانیه

می باشد.

مزیت استفاده از شبکه های Wireless :
در شبکه سازی بدون سیم هزینه ای صرف کابل کشی هم محور یا به هم تابیده شده و نیز فیبر نوری نمی شود . بلکه تنها از فرکانس رادیویی یا RF استفاده می شود . نکته ی دیگر اینکه شبکه های بدون سیم انعطاف پذیری بیشتر نسبت به شبکه های کابلی دارند و نیز وقت کمتری صرف احداث آن شده و نگهداری آن بسیار آسان و با صرفه است. اما مزیت اصلی شبکه ها بی سیم قابلیت تحرک کاربران است .

مشکلات استفاده از شبکه های Wireless :
اگر شبکه های Wireless بدون مشکل بودند ، حتماً تا به حال جا نشین شبکه های کابلی شده و آنها را از دور رقابت خارج می کردند . ولی مانند هر پدیده ی دیگر ، در برابر مزایایی که دارند ، مشکلاتی نیز دارند :

1 یکی از مهمترین این مشکلات سرعت انتقال داده در این شبکه هاست . در متداولترین شبکه های کابلی ، نرخ ارسال اطلاعات 100Mbps است و البته شبکه هایی با سرعت 1000Mbps (Eternet Gigabit ) نیز در بازار وجود دارند ولی به علت قیمت زیاد تجهیزات این شبکه ها ، از آنها در موارد خاص استفاده میشود . اما جدیدترین شبکه های Wireless دارای سرعت 108Mbps است . اندازه ی این سرعت تابع شرایط مختلفی از جمله امواج رادیویی مزاحم ، وجود نقاط کور در شبکه محیط ، توان فرستنده های Wireless ، تعداد کاربران شبکه و عدم استفاده از Protocol های امنیتی در شبکه است .
2 مسئله ی دیگر امنیت در شبکه های Wireless است . این شبکه ها خیلی آسانتر از شبکه های کابلی می توانند مورد دستبرد قرار بگیرند . استانداردهای جدید روشهای کد گذاری سرعت انتقال اطلاعات را کاهش می دهد .

3 در شبکه های Wireless برای انتقال اطلاعات از امواج رادیویی استفاده می شود . بنابراین این شبکه ها تمام مشکلات مربوط به استفاده از امواج رادیویی را نیز خواهند داشت .

مشکلات مربوط به امواج رادیویی :
1 وجود نویز در محیط : منظور از نویز در محیط هر موج رادیویی است که با امواج رادیویی مورد نظر ما همراه است و پیدا کردن موج مورد نظر را دشوار می سازد .
2 تداخل امواج رادیویی : از آنجائیکه بعضی از تجهیزات الکترونیکی از امواج رادیویی استفاده می کنند ، تداخل این امواج می تواند عملکرد این تجهیزات را مختل کند. متأسفانه فرکانس تلفن های بی سیم و اجاق های ماکروویو با فرکانس مورد استفاده بعضی از تجهیزات شبکه Wireless یکسان است و این تلفن ها و اجاق ها می توانند تداخل امواج رادیویی ایجاد کنند که اولین نتیجه آن کاهش سرعت انتقال اطلاعات است .

3 تضعیف امواج رادیویی : اشکال دیگر امواج رادیویی ، انعکاس این امواج در برخورد به اشیاء است . وقتی موج رادیویی به یک شئ بر می خورد ، انعکاسی تولید می کند و گیرنده ی رادیو ییموج اصلی را به همراه موج منعکس شده با هم دریافت می کند ، انرژی خود را از دست می دهد و به شدت تضعیف می شود.

ابزارهای جانبی در شبکه های Wireless :
هر شبکه ی رایانه ای به نسبت گستردگی خود از ابزارهای مختلف برای حفظ کیفیت داده ها در مسیر انتقال استفاده می کنند . در شبکه های بدون سیم نیز ابزارهای گوناگون این فعالیت را بر عهده دارد .

1- Repeater : یا تکرار کننده که یک نوع تقویت کننده سیگنال تضعیف شده است . از این وسیله برای تقویت سیکنال ارسال جهت ارسال به فاصله دور مورد استفاده قرار می گیرد . تکرار کننده ها معمولاً در لایه ی فیزیکی OSI قرار می گیرند و سیکنال ضعیف شده را از یک قسمت شبکه دریافت و سپس از تقویت آن را از قسمت دیگر ارسال می کنند .

2- HUB : هاب مسئولیت ارسال سیکنال ها را به قسمت های دیگر شبکه بر عهده دارد. هاب ها در دو نوع فعال و غیر فعال مورد استفاده قرار می گیرند . هاب غیر فعال فقط به عنوان اتصال دهنده مورد استفاده قرار می گیرد و هیچ گونه عملیات تولید مجدد سیکنال را بر عهده ندارد . در این صورت هنگامی که سیکنالی ارسال می شود تمام کامپیوتر های دیگر آن را دریافت خواهند کرد . نوع فعال همانند هاب غیر فعال عمل

می کند ، با این تفاوت که در هاب های فعال سیکنال تولید شده تقویت می شود و سپس ارسال می گردد . اما یک اشکال در هاب های فعال وجود دارد که به مجرد تقویت سیکنال نویز نیز تقویت شده و به شبکه انتقال پیدا می کند .

3- سوئیچ ها که وظیفه اتصال قسمت های مختلف شبکه را به یکدیگربر عهده دارد .
4- پل ها که تمام خواص یک تکرار کننده را در خود دارد و می تواند بخش های خاصی از شبکه را که از روش های دسترسی متفاوت استفاده می کنند را به هم وصل کند .

5- مسیر یاب ها هم که وظیفه انتخاب بهترین مسیر را برای ارسال بسته های داده ای در شبکه بر عهده دارد .
6- دروازه که عهده دار اتصال شبکه هایی است که از نظر معماری کاملاً متفاوت هستند. معمولاً دروازه ها روی کامپیوتر ها ی سرور اختصاصی نصب می شود .

تقسیم بندی سیستم های Wireless :
• سیستم Wireless ثابت : از امواج رادیویی استفاده می کتد و خط دید مستقیم برای برقراری ارتباط لازم دارد . بر خلاف تلفن های همراه و یا دیگر دستگاه های Wireless ، این سیستم ها از آنتن های ثابت استفاده می کنند و به طور کلی می توانند جانشین مناسبس برای شبکه های کابلی باشند و می توانند برای ارتباطات پر سرعت اینترنت و یا تلوزیون مورد استفاده قرار گیرند . امواج رادیویی وجود دارند که می توانند اطلاعات بیشتری را انتقال دهند و در نتیجه از هزینه ها می کاهند .


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mo

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی