کانون مقالات امام جعفر صادق (ع)

بایگانی

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله کار عملی درس برنامه ریزی شهریشیب ها تحت pdf دارای 65 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله کار عملی درس برنامه ریزی شهریشیب ها تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله کار عملی درس برنامه ریزی شهریشیب ها تحت pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله کار عملی درس برنامه ریزی شهریشیب ها تحت pdf :

کار عملی درس برنامه ریزی شهری

فهرست مطالب

عنوان صفحه
مقدمه 1
فصل اول-نمایی از تهران 3
بخش اول-موقعیت جغرافیایی 5
بخش دوم-تاریخچه تهران 7

بخش سوم-وجه تسمیه تهران 15
بخش چهارم-جمعیت تهران 17
بخش پنجم-تهران امروز 18
فصل دوم- ویژگی های منطقه3 19
بخش اول-معرفی منطقه 22
بخش دوم-مشخصات منطقه 24
بخش سوم-تاریخچه منطقه 27

بخش چهارم-خصوصیات جمعیتی منطقه 31
بخش پنجم-اطلاعات آماری منطقه 37
بخش ششم-مشکلات منطقه و ارائه پیشنهادات 38
فصل سوم-ساختار کالبدی منطقه3 40
بخش اول-جایگاه منطقه 3 41

بخش دوم-محدوده جغرافیایی منطقه و تقسیمات داخلی 43
بخش سوم-توزیع کاربری های مختلف اراضی منطقه3 47
بخش چهارم-موقعیت جغرافیایی نواحی منطقه 3 48
بخش پنجم-بزرگراه ها ،خیابان های اصلی ،میل ها ،گسلهاو; 50
فصل چهارم-ویژگیهای ناحیه3و محله 5 52
بخش اول-موقعیت جغرافیایی ناحیه ومحله 53

بخش دوم-جمعیت و خانوار در ناحیه 54
بخش سوم-تاریخچه اختیاریه 55
بخش چهارم-مشکلات اختیاریه و ارائه پیشنهادات 59
فصل پنجم-ضمیمه(نقشه ها) 64
– نقشه مناطق شهرداری تهران
– نقشه موقعیت منطقه 3

– نقشه راهنماهای منطقه3
– نقشه وضع موجود ناحیه3(1:2000)
– نقشه کاربری اختیاریه (سال 49)
– نقشه فاز 1 ناحیه 3
– نقشه فاز2 ناحیه3

– نقشه فاز 3 ناحیه3
– نقشه عکس منطقه
فصل ششم- نقشه پیشنهادی

مقدمه :
از هنگامیکه بشر شروع به ساختن شهر می کند به شکلی در محیط طبیعی دخل و تصرف کرده ویک محیط ساخته شده برای خود ایجاد می کند تا در آن زندگی کند . اما این به معنی آن نیست که انسان از هنگام ساختن شهر به برنامه ریزی شهری پرداخته است درواقع بیشترشهرهای جهان بدون برنامه ریزی قبلی ساخته شده اند .

در نتیجه شهر نشینی در ضمن رشد ، مشکلات گوناگونی را به همراه داشته است . ادامه این وضعیت منجر به پیدایش رشته برنامه شهری در قرن نوزدهم شد، یعنی زمانی که محیط شهری در اثر تحولات جمعیتی و تکنولوژیک دگرگون شده و مبدل به محیطی نامطلوب برای زندگی گردید در این شرایط مسئله اصلی ایجاد نظم در درون شهر بود . و این در واقع همان هدف اصلی برنامه ریزی شهری است . برنامه ریزی شهری به دنبال نظم دادن به کالبد شهر جهت زیست راحت مردمان آن می‌با‌شد‌.

در این بین شهر تهران چون سایر شهرهای بزرگ جهان و بخصوص کشورهای جهان سوم دارای مشکلات شهری عدیده و گسترده ای می باشد . به ویژه که با گسترش محدوده شهر ، مشکلات آن نیز هر روز روزافزون تر می گردد .

این وضعیت لزوم برنامه ریزی شهری و استفاده از دانش متخصصین این رشته را برای شهر تهران ضروری می نماید . دراین کار تحقیقی سعی شده ویژگی ها ومسائل محدوده انتخابی ( منطقه سه شهرداری تهران « محله 5 = اختیاریه » ) مطرح گردد و تا حد ممکن ویژگی های شهری آن از جمله بافت سنتی ، ویژگیهای جمعیتی و ; مورد بررسی قرار گرفته و پیشنهاداتی نیز در سطح تحقیق دانشجویی ارائه شود .

در اینجا بر خود لازم می دانم از همکاری سرکارخانم سعیدی (کارمند محترم همشهری محله منطقه 3) و آقای محمد سرابی ( خبرنگار محترم همشهری محل منطقه 3 ) بابت راهنمایی هایشان تشکرو قدردانی نمایم .

فصل ا ول نمایی از تهران

بخش اول – موقعیت جغرافیایی
بخش دوم – تاریخچه تهران (تهران از آغاز تا کنون )
بخش سوم – وجه تسمیه تهران
بخش چهارم – جمعیت تهران
بخش پنجم – تهران امروز

بخش اول -موقعیت جغرافیایی
شهر تهران بدون شک یکی از کلان شهرهای امروز «دهکده کوچک جهانی » به شمار می رود ، و مسائل چنین شهر بزرگی بایستی با برنامه ریزی های منسجم و دقیق همراه با نگرش نوین و صحیح مورد بررسی قرار گیرد .

تحولات و گسترش تهران ، ایجاد بناها و سازهای این مدرن و احداث شریان ها و شبکه های ارتباطی ،چهره ای زیبا و مدرن به آن بخشیده . که می توان آن را با شهرهای مهم جهان مقایسه کرد .

موقعیت جغرافیایی :
شهر تهران از نظر موقعیت جغرافیایی د ر51 درجه و 08 دقیقه تا 51 درجه و 37 دقیقه طول خاوری و 35 درجه و 34 دقیقه تا 35 درجه و 50 دقیقه عر ض شمالی قرار گرفته است. و ارتفاع آن از 1700 متر شمال به 1200 متر در مرکز و بالاخره 1100 متر در جنوب می رسد .

تهران در پهنه ای بین دو وادی کوه و کویر دردامنه های جنوبی البرز گسترده شده است.
از سمت جنوب به دشت های هموار شهریار و ورامین و از شمال به واسطه کوهستان محصورگردیده است . و کلاً می توان این شهر را به سه منطقه طبیعی تفکیک کرد :
1- کوهستانهای شمالی تهران
2- دامنه های البرز
3- منطقه سوم دشتی است که قسمت اعظم شهر تهران به آن گسترده شده است.
و دارای شیب ملایمی باجهت شمالی –جنوبی است .

از نطر آب وهوایی ،تهران غیر از نواحی کوهستانی شمال که اندکی مرطوب ومعندل است کلاً گرم و خشک می باشد . و حداکثر دمای ثبت شده آن 8/40 و حداقل آن 6/4- و متوسط دمای سالانه حدود 4/19 درجه سانتیگراد ، ثبت شده است .(1380) .

بخش دوم – تاریخچه تهران ( تهران از آغاز تا کنون)
تهران پایتخت کشورما از سابقه شهری چندان طولانی برخوردار نمی باشد .

این شهر مدت ها یکی از روستاهای کوچک ری بوده و برخی از جغرافی دانان از جمله ابن حوقل ، اصطخری ومسعودی در تألیفات خویش آورده اند :
تهران در شمال شهر ری واقع است و دارای باغ های فراوان و میوه های متنوع می باشد و همچنین آب و هوایی خوش دارد . پس از آنکه شهر ری دوبار موردحمله مغولان قرار گرفت ،اهالی آنها رو به بلاد دیگر منجمله تهران نهادند.

قدیمی ترین سند فارسی موجود درباره نام تهران مؤید این مطلب است که تهران قبل از سده سوم هجری قمری وجود داشته است و همچنین درنوشته های مورخانی چون ابن اسفندیار ، عمادالدین زکریای قزوینی و حمداله مستوفی و برخی دیگر همگی معترفند که تهران دارای محلاتی بوده که در زیرزمین ساخته شده بود و اهالی آن در زیرزمین بیتوته می کردند .

اهمیت وآبادانی در رونق تهران از زمان سلسله صفویه آغاز گردید ، چون جد اعلای صفویان به نام سید حمزه در شهر ری مدفون بوده و هم به جهت باغ های وسیع و آب گوارا و چنارهای بلند و زیبا ، سلاطین صفوی هرچند یکبار بدانجا روی می آوردند و بدین ترتیب تهران مورد توجه پادشاهان صفوی بخصوص شاه طهماسب اول گردید . و وی دستور ساختن بارویی به دور شهر را داد که دارای 4 دروازه و 114 برج به تعداد سوره های قرآن بود‌.

و برای بنای حصار شهر از دومنطقه داخل شهر خاکبرداری انجام شد که بعدها این دو منطقه به چاله حصارو چاله میدان نامیده شدند .
حدود تقریبی نخستین حصار شهر تهران از جنوب به خیابان مولوی و حاج ابوالفتح ، از شرق به خیابان ری ، از غرب به خیابان شاپور (وحدت اسلامی ) و از شمال به امیرکبیر وسپه (امام خمینی«ره» ) و محوطه ارگ تهران در وسط شمالی شهر قرار داشت و خندقی نیز به دور حصار کنده شده بود.

محدوده داخلی حصار حدود 4 کیلومتر مربع بوده و طول باروی دور آن در کتب معتبر حدود 6 هزار قدم نگاشته شده است .
بعد از استقرار سلسله صفوی در قزوین و سپس در اصفهان ، تهران از رشد و گسترش بازمانده و بی توجهی شاه عباس اول به تهران نیز خود به این مسئله افزود، زیرا که وی درسال 998 ه.ق که به جنگ عبدالمومن خان ازبک عازم بود ، د رتهران به سختی بیمار گردید و ناگزیر از سرکوبی به موقع ازبکان باز ماند ود رنتیجه ازبک ها مشهد را گرفتند ، بدان جهت خاطره تلخی از تهران به دل گرفت و نسبت به توسعه و رشد آن بی توجه ماند .

درعهد آخرین پادشاهان صفوی بعضی اوقات تهران مقر موقتی دربار گردید و حتی شاه سلیمان در آنجا قصری بنا نهاد. ودر زمان سلطان حسین صفوی که مقارن با حمله افاغنه در تهران بسر می برده برابر یورش افغان ها به سختی مقاومت نمود و تلفات سنگینی را به نیروهای اشرف افغان وارد ساخت اما سرانجام تهران سقوط نمود و افغان ها نیز به جهت گرفتن انتقام ، شهر را خراب کردند و موجبات ویرانی و قتل عام مردم این بلاد را فراهم آوردند.

و بعدها پس از دفع افغان ها شاه طهماسب دوم به تهران مراجعه نمود و درزمان نادرشاه افشار ، تهران مجدداً نام ونشانی یافت و وی فرما ن داد که مجلسی از همه علمه شیعه وسنی در آنجا تشکیل شود . آنان اختلافات دیرینه خویش را کنار گذارده و موجبات اتحاد اسلام را فرهم آورند .

بعدها با اعتراض افشاریان ، تهران در حیطه نفوذ قاجارها که رقیب کریم خان زند بودند واقع گردید ودرطی جنگ ومنازعه میان خان قاجار و کریم خان ، خان قاجار قلع و قمع گردید وکریم خان بااردوی خویش وارد تهران گردید و ظاهرا ً قصدش این بود ه که تهرا ن را پایتخت خویش کند بدان سبب که عمارت دیوانی را در آنجا بنا نهاد و به فرمان او برج و باروی شهر تعمیر گردید و ارگ سلطنتی نیز بازسازی شد ، بعد از مرگ کریم خان ، آقامحمدخان قاجار به کشور مسلط گردید و تهران را درابتدای قرن سیزدهم و به سال 1204 ه ق.

پایتخت خویش قرار داد و از آن به بعد تهران دارالخلافه نامیده شد درطول دوره قاجاریه تهران وسعت زیادی یافت و ساخت و سازهای فراوانی درآنجا انجام گرفت و در دوره سلطنت فتحعلی شاه محلات جدید و ساختمان های چندی در تهرا ن ایجاد گردید که از آن جمله مسجد امام خمینی«ره» (شاه ) مسجد سید عزیزاله ، مدرسه مروی ، قصر قاجار ، باغ نگارستان و لاله زار را می توان نام برد.

همچنین طول باروی شهر به 5/7 کیلومتر افزایش یافت و با 6 دروازه به خارج شهر مرتبط گردید .
درزمان محمد شاه قاجار توسعه و رونق تهران همچنان ادامه یافت و دو محله یکی به نام عباس آباد و دیگری به نام محمدیه به محلات تهران افزوده گردید و آب رودخانه کرج به نام نهر کرج به تهران انتقال یافت که آب جاری میان بلوار کشاورز یادگار همان زمان است .

در ابتدای سلطنت ناصرالدین شاه به جهت افزایش چشمگیر جمعیت ،دیگر فضایی بر ای ساخت و ساز درون حصار قدیمی باقی نمانده بود . بنابراین ایجاد محلات در بیرون از حصار قدیمی انجام گرفت که از آن جمله قصرهای سلطنتی ، کوشک های اعیانی ، سفارتخانه ها و منازل خارجیان همگی دربیرون از حصار ساخته شد و به اهتمام مصلح بزرگ ایران ، امیر کبیر تاسیسات چندی از جمله مدرسه دارالفنون ،

بازار امیر ،بازا ر کفاش ها و سرای امیر پدید آ مد . که خود در گسترش مکانی شهر تهران بی تأثیر نبوده است جمعیت تهران در این دوره بالغ بر 150 هزار نفر نکاشته شده است. درهمین زمان نیاز به تعیین محدوده جدید شهر تهران ا حساس می شده و این کار نیازمند تهیه نقشه ای از تهران بود ، بدین لحاظ در سال 1275 ه .ق گروهی به سرپرستی اعتضادالسلطنه با همکاری موسیو کریشش سرتیپ و معلم توپخانه و دستیاری چندین نفر از شاگردان درالفنون نقشه ای از تهران تهیه کردند واین اولین نقشه دارالخلافه تهران به مقیاس 1000 :1 بوده است .

و از آنجایی که امکانات و وسایل فنی در اختیار هیئت تهیه نقشه نبوده ، لذا فواصل با قدم و زوایا با تقریب اندازه گیری می شده است با این حال نقشه مزبور از جهت نشان دادن شکل و موقعیت شهر و محله های داخل آن ودروازه ها از نوع خود، نقشه موفقی بوده و چهره تهران قدیم را کاملاً در مقابل دیدگان مجسم می سازد‌.

بعد از تهیه اولین نقشه تهران مجدداً د رسال 1284 ه. ق با همکاری مهندس بوهلر فرانسوی وتعدادی مهندسان و معماران ایران نقشه دیگری از تهران طرح ریزی شد که در آن پیرامون شهر را بوسیله خندق ها و باروهای جدید به شکل 8 ضلعی و با 12 دروازه محدود ساختند .

که ارتباط داخل و خارج شهر از طریق این دروازه ها صورت می پذیرفته است . دروازه های مزبور به ترتیب شمیران ، دولت ، یوسف آباد ، دوشان تپه ، دولاب ، خراسان ،باغ شاه ، قزوین ، گمرک ، حضرت عبدالعظیم ، غار خانی آباد نامیده شدند.

مقارن سال 1305 ه .ق مهندس عبدالغفار نجم الملک معلم ریاضیات مدرسه دارالفنون و با دستیاری عده ای از معلمان دیگر و بیست نفر شاگردان مدرسه مزبور از شهر جدید به مقیاس 2000 :1 نقشسه برداری کردند و محیط شهررا به میزان 19200 متر اندازه گیری کرده و جمعیت تهران را به حدود 250 هزار نفر سرشماری نمودند هیئت نامبرده برای تهیه نقشه 4 سال وقت صرف نمودند‌. وبالاخره در سال 1309 نقشه تهران جدید به چاپ رسید که در مقایسه با نقشه های قبلی از دقت بیشتری برخوردار بوده است .

بدون تردیدتحولات و تغییرات اساسی در تهران از سال 1300 به بعد ایجاد شده است که به 4 دوره کاملا ً متمایز تقسیم می شود .
1) 1300تا 1320 که د رطی آن خندق ها و دروازه ها از بین رفت و شهرازچهار جهت رو به گسترش نهاد واند کی شکل منظم و هندسی یافت ، همچنین ساختمان ها و تأسیسات بانک ملی ، وزارت امورخارجه شهربانی کل کشور،ایستگاه راه آهن ، دانشگاه تهران ، و ایستگاه فرستنده رادیو تهران ، باشگاه افسران و چند بیمارستان مربوط به این دوره می باشد.

2) 1320تا 1332 که مصادف با جنگ جهانی دوم بوده و به دلیل پیامدهای ناشی از جنگ جهانی و مسائل و مشکلات سیاسی ناشی از آن تغییرات چشمگیری در تهران حاصل نشد.

3) 1332 تا 1357 که طی آن شهر تهران به سرعت توسعه یافت و ساختمان ها و شهرک ها و بلوارهای جدیدی احداث شد و جمعیت شهر مطابق آمار سال 1355 به ;، 530 ،4 نفر بالغ گردید .
4) سال 1357 به بعد که مصادف با انقلاب اسلامی ،تغییر رژیم سیاسی کشور و حاصل آن تغییر چشمگیر در همه ابعاد جامعه اسلامی ما بوده است که به وضوح شاهد آنیم .
گسترش تهران ، در طی این سال ها مربوط به عوامل چندی از جمله جنگ تحمیلی و مسئله جنگ زدگان ،تمرکز امکانات آموزشی و بهداشتی ،

درمانی و رفاهی در تهران موجبات گسترش بی رویه جمعیت در این شهر گردید ه است ودقیقاً همین امر سبب ایجاد معضلات اجتماعی و اقتصادی بی شماری را برای شهروندان تهران درپی داشته است که از آن جمله به اختصار می توان آلودگی محیط زیست ، ترافیک مشکلات حمل و نقل شهری ، مشاغل کاذب و بسیاری مسائل اقتصادی و زیستی را برشمرد .

تهران مرکز کلیه وزارتخانه ها و ادارات و مراکز علمی کشور می باشد و در حال حاضر نمایندگی های سیاسی بیش از 90 کشور جهان در تهران به فعالیت مشغولند . تهران به غیر از داشتن مرکزیت سیاسی در کشور یکی از کانون های اصلی فعالیت های اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی می باشد . ودرهمین رابطه می توان از مراکز تفریحی و فرهنگی بی شماری در تهران و اطراف آن مانند موزه ایران باستان ، کتابخانه ملی، مجموعه کاخ های سابق ، پارک ها ؛فرهنگسراها خانه فرهنگ ، موزه ها و ; نام برد .

درتهران اماکن متبرکه متعددی نیز وجود دارد . طبق آمار 36 امامزاده ، در تهران وجود دارد .
آرامگاه حضرت عبدالعظیم در شهر ری ، امامزاده صالح در تجریش ، امام زاده داود درشمال کن ، آرامگاه حضرت امام خمینی (ره) با آن فضای ملکوتی همواره مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان و زائرین داخلی وخارجی قرار دارد .

شهر تهران دارای مساحتی حدود 864 کیلومتر می باشد که از نقطه نظر تامین نیازمندی ها و اداره بهتر شهر به 22 منطقه شهرداری تقسیم شده است که هرکدام از شهرداری های مناطق به مسائل ومشکلات ناحیه ای خود می پردازند.

بخش سوم -وجه تسمیه تهران
تهرا ن د رقدیم روستائی نستباً بزرگ بود که بین شهر معروف و بزرگ آن زمان یعنی ری و کوهپایه های البرز قرارداشته و برای اولین بار نام آن در ذکر زندگی نامه محمدبن حماد ملقب به ابوعبداله حافظ تهرانی رازی ، متولد سال 190ه .ق آمده است .

پس از اسلام نام آن معرب گردیده و از تهران به طهران تبدیل شده است . اما جغرافی دانان مشهور آن زمان نیز به املای تهران اشاره کرده ا ند .
مقارن ظهور جنبش مشروطیت که تغییرات زیادی نیز در ادبیات و نگارش زبان فارسی به وجود آمد رفته رفته املای تهران رواج یافت و پس از تاسیس فرهنگستان زبان فارسی و تأکید آن بر روی املای تهران واژه طهران کاملا ً منسوخ گردید .

در مورد اطلاق نام تهران از سوی صاحب نظران و پژوهشگران تاریخ تهران ، گمانه زنی های متفاوتی صورت گرفته اما تا کنون دلیل و شاهدی تاریخی و قابل قبول همگان ارائه نشده است . وجه مشترک بیشتر این اظهار نظرها بر تقسیم واژه تهران به 2 بخش «ته»و«ران» قرار دارد اما اختلاف عمده به خصوص در تعریف بخش اول این واژه بروز می کند .

واژه «ران» عمدتاً به عنوان پسوند مکان به معنی «جا» در نظر گرفته شده و بر حسب آن که «ته» به چه معنی باشد وجه تسمیه مختلفی به تهران داده شده است .
در برخی موارد واژه «ته» به معنی«گودی » و «نقطه پست» گرفته شده و تهران در مقابل کلمه «شمیران» به معنای «مکان بلند » ، به معنا ی« مکان پست » یا «گود» تعبیر شده است همچنین با لحاظ کردن معنای «گرم » برای واژه «ته» درمقابل شمیران به معنای «مکان سرد » . تهران به معنای «مکان گرم » در نظرگرفته شده است ،

به علاوه برخی نیز دامنه جنوبی کوه توچال را به «ران» تشبیه نموده و تهران را به معنای «ته» یا انتهای ران و «شمیران » را به معنای «بالا» یا «سرران» در نظر گرفته اند .
یکی دیگر از موارد مطرح شده در این زمینه استناد به نوشته یاقوت حموی درمعجم البلدان و قزوینی در آثار البلاد و اخبار العباداست که تهران را روستایی بزرگ و پرجمعیت توصیف کرده که اکثرخانه های آن در زیرزمین قراردارد، در این تعبیر «ته» به معنای «زیر» و «ران» به معنای «زمین » تعریف شده وتهران به معنای مکانی که در زیرزمین ساخته شده معنا شده است .

بخش چهارم – جمعیت تهران
جمعیت تهران در ابتدای تشکیل دولت قاجار حدود 15000 نفر بوده که در اواخر دوره ناصرالدین شاه به حدود 150000 تا 200000 نفر رسیده ودر پایان سلسله قاجار یه جمعیت تهران حدود 250000 تا 300000 تفر بر آورده شده بود . در آمارگیری دوره رضاشاه ،در سال 1318 هجری شمسی ، جمعیت تهران 540087 نفر تعیین گردید.

درسرشماری های عمومی سال های 1335 ،1345 ، 1375،1365،1355 جمعیت تهران به ترتیب ، 1512082 نفر ، 2719730 نفر ، 4539223 نفر، 6042584 نفر و 6758845 نفر بوده است تخمین های مرکز آمار ایران جمعیت تهران را بر ای سال 1384 حدود 7123190 نفر برآورد کرده بود .
شهر تهران به لحاظ اداری به 22 منطقه شهرداری و 112 ناحیه تقسیم شده که شهر دار هرمنطقه توسط شهردار تهران منصوب می گردد .

بخش پنجم – تهران امروز
شهر تهران نه تنها مرکز سیاسی ایران ، بلکه مرکز اقتصادی فرهنگی و اجتماعی ایران نیز به شمار می رود و به علت جاذبه های فراوانش مدت ها ست که مهاجران بسیاری را از سراسر کشور به خود جذب می کند . انبوهی جمعیت ، افزایش وسایل نقلیه خصوصی و عمومی ،تمرکز بسیار ی از امور اداری در تهران و نظایر آن موجب ایجاد معضلات عدیده ای شده که علاوه بر مشکلات اجتماعی ، و معضل آلودگی هوا وترافیک ، بیش از 3 دهه است که مردم تهران را رنج می دهد .

علی رغم ایجاد بزرگراه های متعدد در مناطق مختلف تهران ، تعیین محدوده خاصی درمرکز تهران تحت عنوان محدوده ترافیک برای محدود کردن آمد و شد وسایل نقلیه خصوصی ، درمرکز شهر ، تعین مسیرهای ویژه اتوبوس های شرکت واحد ، راه اندازی 3 خط مترو ،افزایش تعداد انواع تاکسی های شهری و اخیراً دوربرگردان ها ، هنوز هم گره ترافیک گشوده نشده و از آنجایی که سرعت تولید اتومبیل های سواری از سرعت گسترش خیابان ها و بزرگراه ها بیشتر است به نظر می آید روزی تهران به یک پارکینگ مبدل خواهد شد .

فصل دوم
ویژگیهای منطقه3

بخش اول – معرفی منطقه
بخش دوم – مشخصات منطقه (وضع موجود )
بخش سوم – تاریخچه منطقه (تحولات گذشته )
بخش چهارم – خصوصیات جمعیتی منطقه

بخش پنجم – اطلاعات آماری منطقه
بخش ششم – مشکلات منطقه ارائه پیشنهادات

آسمان فیروزه ای خیابان دکتر شریعتی
وقتی خبری از ترافیک نیست

بخش اول – معرفی منطقه
1- در نگاهی کلی منطقه 3 را منطقه ای با کالبد و کارکرد فرامنطقه ای و یکی از مهمترین مناطق شهر تهران می توان خواند .
این منطقه دارای حساسیت های منطقه ای بالایی به لحاظ مکان وموقعیت است . در این منطقه شاهد بیمارستان های بزرگ و مهمی چون بیمارستان قلب شهید رجایی ، سوانح و سوختگی مطهری و ; هستیم . این منطقه شریان های ارتباطی شهررا هم پوشش می دهد .

اینجا منطقه ای است در تقاطع شمال و جنوب و غرب و شرق تهران ؛ و میدان ونک نقطه ارتباطی این شریان‌ها به حساب می آید.

2- منطقه 3 دارای ویژگی های طبیعی استثنایی اصیلی است . این منطقه اقلیم طبیعی خود را حفظ کرده و به آن زیبایی صدچندانی داده است.
پستی ها و بلندیها ی طبیعی و تپه ماهور های پارک بهشت مادران ، پارک طالقانی و بزرگراه مدرس از آن جمله اند .

فضای سبز این منطقه بالغ بر 80 سال قدمت دارد . این از شاخصه های منطقه است در محله هایی چون ده ونک ، احتشامیه ، و دروس درختان تنومندی با قدمت بیش از 100 سال هم مشاهده می شود . که نشان از قدمت این منطقه دارد .
3- منطقه 3 خیابان و محله های بسیار قدیمی و اصیلی دارد . جمعیت جوان این منطقه از جمعیت سالمندش کمتر است .

گرانی زمین ، خانه و اجاره آن برای سکونت جوانان در این منطقه مشکلاتی بوجود آورده است . همانطور که گفته شد جمعیت سالمند این منطقه از جمعیت جوان آن بیشتر است این وظیفه خدمت رسانی به سالمندان منطقه را خطیر تر می کند.

ایجاد فضای امن و آرامش بخش در گوشه گوشه محله های قدیمی یا حداقل رسیدگی به پارک های محله و ا یجاد فضایی با نشاط برای سالمندان از جمله اقدامات لازم به شمار می رود.
4- مردم در این منطقه سطح زندگی ، در آمد سرانه و تحصیلات بالایی دارند. در این منطقه بی سوادی نزدیک به صفر است. در این منطقه زندگی مرفه بر زندگی فقیرانه غلبه دارد.

5- فضای فرهنگی در منطقه کم است(کتابخانه /خانه فرهنگ/سالن نمایش/;)

مشخصات منطقه (وضع موجود )
منطقه 3 شهرداری تهران (بالغ بر 3 هزار هکتار ) یکی از مناطق شمالی این شهر محسوب می شود که از شمال با منطقه 1، از شرق با منطقه 4، از جنوب با مناطق 6و7 و از غرب با منطقه 2 همجوار بوده ومحدوده جغرافیایی منطقه نیز طبق طرح جامع ساماندهی شهر تهران مصوب سال 1370 از شمال بزرگراه شهید چمران ،

بزرگراه شهید مدرس و بزرگراه شهید آ یت اله صدر از شرق خیابان پاسداران و بخشی از خیابان شریعتی ، از جنوب بزرگراه رسالت و بزرگراه شهید همت و از غرب بزرگراه شهید چمران می باشد .

این منطقه دارای 6 ناحیه و 11 محله بوده که از شاخص ترین محلات آن می توان به محلات قلهک ، زرگنده ، ونک ، داوودیه ، دروس ، اختیاریه ، چال هرز ، کاووسیه ، امانیه ، و رستم آباد اشاره نمود . از نظر جمعیتی منطقه 3 دارای حدود 300 هزارنفر جمعیت و 83000 خانوار می باشد که از این میان 213429 نفر باسواد و 10066 نفرنیز جزو افراد بی سواد می باشد که با توجه به بررسی های بعمل آمده می توان این منطقه را جزو مناطق شاخص در زمینه درصد نرخ بالای باسوادان به حساب آورد . همچنین با توجه به تمرکز مراکز عمده تجاری و اقتصادی ،

ادارات و موسسات دولتی ، همچنین موسسات و مراکز آموزس عالی ، مراکز تفریحی و فرهنگی و مراکز عمده بهداشتی و درمانی جمعیت شناور منطقه بسیار بیشتر از جمعیت ساکن بود ه و ساکنین این منطقه روزانه پذیرای خیل کثیری از شهروندان سایر مناطق می باشد که این امر موجب حساسیت این منطقه به نسبت به سایر مناطق گردیده است .

یکی دیگر از شاخصهای مهم و عمده این منطقه وجود 66 سفارتخانه و مراکز اقامت سفرا بوده که این منطقه را بصورت منطقه دیپلمات نشین درآورده است . از دیگر شاخص های منطقه وجود سازمان صدا و سیما به عنوان یکی از کلیدی‌ترین مراکز دولتی سطح کشور است. پارک ملت به عنوان اصلی ترین پارک سطح شهر تهران نیز بیش از پیش به اهمیت این منطقه می افزاید .

وجود شبکه وسیع بزرگراه های شهر تهران از جمله بزرگراه صدر ، همت ، چمران ، رسالت ، مدرس، نیز موجب تردد خیل عظیمی از شهروندان بوده به نحوی که در برنامه هفتگی هر شهروند تهرانی مطمئناً گذری از این منطقه صورت می پذیرد جهت اطلاع هر چه بیشتر از اهمیت منطقه 3 می توان مختصرا ً به وجود مراکز ذیل اشاره نمود.

در بخش بهداشت و درمان وجود بیمارستان های فوق تخصصی خاتم الانبیا ء ، و بقیه اله اعظم ، کودکان مفید ، سوانح وسوختگی در بخش فرهنگی تفریحی پارکهای نشاط و طالقانی ، سینما فرهنگ ، موزه پول ، دفینه امیر المومنین، تماشاگه تاریخ ، فرهنگسرای هنر و طبرستان و 6 کتابخانه د ربخش مذهبی آستان مقدس امام زاده اسماعیل و امامزاده قاضی الصابر وجود 31 مسجد و حسینیه مانند مسجد حسینیه ارشاد و قبا و الغدیر و ; مراکز ورزشی مانند پیست دوچرخه سواری و تیروکمان پارک نشاط

، سالن تیراندازی ، پارک سئول مجموعه ورزشی کوثر ، باشگاه های ورزشی انقلاب ، استقلال ، ادارات و مجموعه ورزشی شهید کشوری وجود بیش از 13 اقامتگاه و 2 هتل 5 ستاره هما و استقلال و 37 مرکز آموزش عالی و33 وزارتخانه و سازمان دولتی و همچنین بالغ بر 27 مرکز عمده خرید می باشد .

مجموعه مراکز فوق جمعیت شناور منطقه را روزانه به بیش از 4 برابر جمعیت واقعی آن افزایش داد ، به صورتی که شهرداری منطقه 3 می بایست علاوه بر افزایش کمی خدمت رسانی به شهروندان بر ا رتقای این خدمات رسانی نیز توجه ویژه مبذول نماید . این حجم زیاد مسافرتهای درون شهری ترافیک این منطقه را به شدت افزایش داده احداث شماره 1 مترو واقع در اتوبان شهید حقانی با جابجایی مسا فران به کاهش بار ترافیکی منطقه کمک می نماید .

بخش سوم -سوابق تاریخی منطقه
منطقه سه بخشی از شمیران محسوب می شود . شمیران دارای آبادیهای بسیار است که در اینجا تنها از آبادیهایی نام برده می شود که در محدوده جغرافیایی این منطقه قرار داشته است.
تاریخ شمیران و آبادیهای آن از گذشته دور همواره متاثر از تاریخ شهر ری و بعد از آن تهران بوده است . شمیران آسایشگاه مردم ری بوده وبعدها به علت وجود نقاط کوهستانی صعب العبور دارای اهمیت زیادی شد و استحکامات متعددی در آنجا ساخته شد .

قلهک :
نخستین قریه شمیران محسوب می شود که از آنجا جاده های متعددی به اطراف منشعب می شده است . یکی به سوی سفارت خانه فرنگیها ، دیگری به سوی قصراعیان و باغهای ییلاقی درباریان یا کارمندان می رفته است .
از نوشته های سیاحان چنین بر می آید که منطقه قلهک از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و به نسبت سایر آبادیها نیز زودتردارای تاسیسات شهری شده بود .

آبادی اصلی قلهک در شمال شرقی تهران برسرراه قدیم تهران – تجریش واقع و جزء نقاط خوش آب و هوا است . مساعد بودن اقلیم و فراوانی آن به باغداری رونق بخشیده بود و اکثر اهالی در این شغل امرار معاش می کردند .علاوه بر باغداری تعدادی از افراد نیز در کارخانجات مهمات سازی به کار اشتغال داشته‌اند .

تعداد افراد شاغل در این کارخانجات مشخص نیست و همچنین به دلیل تغییرات فراوان در منطقه محل این کارخانجات مشخص نمی باشد.
ساختار جمعیتی منطقه علاوه برساکنین مسلمان آن حدود بیست خانوار ارمنی و چند خانواده یهودی بوده است .


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mo

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی