کانون مقالات امام جعفر صادق (ع)

بایگانی

دانلود پاورپوینت مدرسه تحت pdf

چهارشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۶، ۰۱:۳۶ ق.ظ

برای دریافت اینجا کلیک کنید

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

دانلود پاورپوینت مدرسه تحت pdf دارای 25 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت دانلود پاورپوینت مدرسه تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است


لطفا به نکات زیر در هنگام خرید

دانلوددانلود پاورپوینت مدرسه تحت pdf

توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه 

دانلوددانلود پاورپوینت مدرسه تحت pdf

قرار داده شده است

2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 12 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد

4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است


بخشی از متن دانلود پاورپوینت مدرسه تحت pdf :

اسلاید 1 :

تاریخ نخستین گونه

مدرسه را به طور خلاصه می‌توان: مؤسسه‌ای برای آموزش عالی تعریف کرد که در آن علوم سنتی اسلامی- حدیث، تفسیر، فقه و جز آن – آموزش داده می‌شود. این نوع مؤسسات آموزشی به طور مرسوم مسکونی هستند. مدرسه، بر خلاف انواع عمده بناهای اسلامی، حاصل دست و پنجه نرم کردن فرهنگ نوپای اسلامی با تمدن‌های همجوار در آن قرن (قرن اول هجری) نیست. آنگونه که سنت‌های هزار ساله دنیاهای کلاسیک و خاور نزدیک کهن از طریق امپراطوری‌های بیزانس و به روی معماری مسجد، مناره و مقبره بر جا گذارده بودند. ولی مدرسه، پاسخی به نیازهای معینی از جامعه اسلامی بود؛ مدرسه طراحی شده بود تا در خدمت یک نهاد کاملا ابداعی قرار گیرد. افزون بر آن، مدرسه مخلوق تمدنی خودباور، شکل یافته و نزدیک به اوج توفیق خود بود: نخستین مدارسی که از آنها در متون یاد می‌شود مدارس قرن دهمی خاور ایران است.

اسلاید 2 :

در این زمان معماری اسلامی سبک‌های خود را توسعه داده و فکر تبدیل‌پذیری انواع بنا به یکدیگر نیز – با همین درجه اهمیت امری شناخته شده بود که رباط‌های تونسی نشانگر آن است. از این رو معماران قرن دهم برای الهام، اختیار جستجو در معماری خود را داشتند. ممکن است این تبدیل‌پذیری، همانگونه که می‌توان از حدیث منقول از ابوهریره استنباط کرد، در اعتقاد فرد مسلمان ریشه دوانده باشد: «هر کس به قصد تعلیم و تعلم نیکیها به مساجد ما گام نهد بسان مجاهدان فی سبیل‌الله است». بدین طریق فعالیتهای آموزشی، عبادی و به خصوص جهادی به یکدیگر پیوسته‌اند. عملا، بعضی از ریشه‌های مبهم مدرسه چنین به ذهن متبادر می‌سازد که نمونه‌های اولیه این مدارس چیزی جز نهادهای دولتی نبوده‌اند، که برای این امر خاص طراحی شده و در همین جهت عمل می‌کردند.

این نهاد به آرامی و با گامهایی طبیعی رشد کرد، و احتمالا متداول شدن آن به واسطه تغییر عمده‌ای بود که در شیوه آموزش به وجود آمد. در سده‌های نخستین اسلام اطلاعات صرفاً به طریق دیکته به شاگردان منتقل می‌شد. از قرن دهم، اگر پیش از آن نباشد، این شیوه آموزش همراه با تشریح و تفسیر «تدریس» شد که به نوبه خود با مباحثه و مناظره توأم بود. بدیهی است که مسجد برای چنین امری، فضایی مناسب نبود و این هم درست نبود که طلاب فقیر در مناره مسجدی بخوابند که در آن درس می‌خواندند.

اسلاید 3 :

ریشه‌های معماری

خاستگاه مدرسه در شرق ایران است و همین امر جستجوی ریشه‌های معماری این نهاد را در آن منطقه روشن می‌کند. دو شق محتمل وجود دارد، که اگر یکی را بپذیریم آن دیگری را باید کنار بگذاریم.

اولی، شصت سال پیش توسط بار تولد و با زیرکی خاص او ابراز شده است که می‌خواهد مدرسه را با Vihars بودایی مرتبط سازد که در آسیای میانه و افغانستان دیده شده است. مکتب بودایی در سده‌های پیش از فتح مسلمانان این منطقه را اشباع کرده بود و دور از ذهن نیست که نهادی بودایی که کارکردهای عبادی، آموزشی، زندگی اجتماعی و تدفینی را در هم آمیخته، توانسته باشد در ارتباط با  شکل‌گیری مدارس اولیه مؤثر گردد. پیش‌گویی بار تولد با کشف یک چنین محوطه‌ای در ادژینه تپه Tepe Adzhina واقع در شمال بلخ تأیید شد. این محوطه مشتمل بر یک مجموعه مرکب از دیر و استوپا است که کلا از دو قسمت مساوی تشکیل شده و بوسیله گذرگاهی به یکدیگر مرتبط هستند. هر یک از این قسمتها حدود پنجاه مترمربع مساحت دارد. هر دو عنصر دارای نقشه چهار ایوانی و یک حیاط مرکزی است. قسمت مربوط به دیر، علاوه بر حجره‌های متنوع فرعی، مشتمل بر بناهای جدید، حجره‌هایی برای راهب‌ها و تالار اجتماعات بزرگی است که همگی آنها با یک راهرو به یکدیگر مرتبط می‌شوند.

اسلاید 4 :

 با این که تأکید مسلمین بر آموزش تا حدی مشخص‌تر است، مع‌ذالک روح این بنای قرن هفتم- هشتم میلادی در اصول و حتی از نظر طرح چهار ایوانی، به طور قابل ملاحظه‌ای نزدیک به یک مدرسه است. در دو دهه اخیر محوطه‌های متعدد دیگر بودایی در آسیای میانه کاوش شده است که از آن میان می‌توان از اق‌بشیم Ak-Beshim، آیرتم Airtam، قلعه کافر میگن حالیست که در ایران مهمترین محوطه بودایی احتمالا در جنوب آمودریا- نوبهار بلخ – بوده است.

منبع معماری دیگری که برای مدرسه ایرانی پیشنهاد شده، خانه متداول خراسانی، همانند نمونه قرون وسطایی بامیان است. مدافع این نظریه گدار است. او اول بار مجبور شد تداوم سنتی پیوسته‌ای را بین خانه‌های قرون وسطایی و هم عصر منطقه فرض کند. سپس این شکل مسکونی را با مدارس بعدی مقایسه کرد و نتیجه گرفت که بنای خانه شخصی مبنای به وجود آمدن بنای عمومی شده است. با این که شواهد نوشتاری بسیاری وجود دارد که بهره‌گیری از خانه‌ای شخصی برای کاربری‌های مدرسه را محرز می‌کند، هیچ نمونه‌ای از یک چنین خانه‌ای در دست نیست. بدین ترتیب نظر گدار یا اینکه نغز است ولی جز حدس و گمان نیست.

اسلاید 5 :

  1. مکتب‌خانه:

مکان خاصی نداشته است و معمولاً در خانه، بالاخانه، سرکوچه یا در خانه ملا بوده و مقدمات الفبا، قرآن و خواندن را در آن فرا می‌گرفتند.

  1. مدرسه:

در دو سطح بوده است:

یکی، سطح مقدماتی: شامل صرف و نحو، ادبیات فارسی و علوم فقهی که در این واقع حکم مدرسه مدرسه متوسطه را داشته است.

دوم، درس خارج: در بعضی از قسمت‌های مدرسه برای درس خارج یا درس تخصصی مکانی درنظر گرفته شده است. درس خارج منحصر به مباحث مذهبی نبوده و درس‌هایی مثل ریاضیات، موسیقی و ; نیز در آنجا تدریس می‌شده است. افرادی مثل بوعلی سینا، زکریای رازی و صدها دانشمند بزرگ اسلامی از این مدارس بیرون آمده‌اند.

اسلاید 6 :

مدرسه به دلیل شرایط کسانی که در آنجا به تحصیل می‌پرداختند، فضاهای مختلفی داشته است. طلبه‌ها با مبلغ کمی که در اختیار مدارس قرار می‌گرفته، زندگی مختصری داشته‌اند و این خیلی خوب بوده و باعث می‌شده است تا کوشا و زحمتکش شوند و رنج مردم کم‌درآمد با بفهمند. به آنها حجره‌هایی کوچک می‌داده‌اند که خود آپارتمان یک نفره کامل بود.

داخل مدرسهن حیاطی سرسبز با حجره‌ها و ایوان‌هایی در اطراف داشته است. جای سمینارها در ایوان‌های مدارس بوده و بحث‌های دونفرهی در پیشخوان‌ها انجام می‌شده است.

ایوانچه‌های جلوی حجره‌هل نیز محل بحث بوده است. مباحث علمی، گاهی به دعوا نیز می‌کشیده که در پایان بعد از حلاجی مساله، دوباره با هم روابط دوستانه داشته‌اند.

قسمتی نیز برای درس خارج که سطح آنها بالاتر از طلبه‌های معمولی بوده، درنظر گرفته می‌شده است (طبقه همکف برای طلبه‌ها و کارهای آنها و طبقه اول برای طلبه‌های سطح خارج).

بنابراین ترکیب فضای مدارس به این صورت بوده است: به طور کلی یک حیاط درونگرا برای اینکه تمرکز حواس داشته باشند که حجره‌ها و ایوان‌ها دور آن قرار می‌گرفته است. در ادامه به بررسی این عناصر می‌پردازیم.

اسلاید 7 :

حجره

حجره یا اتاق طلبه‌ها معمولاً دارای یک ایوانچه و یک پستو بوده که شکل‌های گوناگونی داشته است. گاهی اوقات پستوها دو طبقه (به اصطلاح کمرپوش) ‌بوده‌اند. قسمت پایین آن به صورت آشپزخانه و برای اثاث‌های اضافی و طبقه بالای آن محل دنجی هم برای استراحت هم برای مطالعه و هم برای نورگرفتن بوده است.

حجره‌ها معمولاً برای یک نفر و سه نفر بوده و هیچدام از آنها رو به بیرون مدرسه ساخته نمی‌شد. همانطور که گفته شد، حجره‌های طبقه اول برای طلبه‌های درس خارج که ارتباط کمتری با طلبه‌های دیگر داشته‌اند، بوده است. در بیشتر مدارس ایوانچه‌های جلوی حجره‌های طبقه به راهرو تبدیل شده در جلوی حجره‌ها راهرو و در پشت آنها نیز پستوها قرار گرفته‌اند.

اسلاید 8 :

در بیرون مدرسه فقط چند مغازه یا حجره جهت فروش کاغذ دوات، صحافی و غیره بوده است و بقیه چیزها را از بازار تهیه می‌نمودند.

تهیه غذا نیز معمولاً از بیرون بوده و اجاقچه‌ای نیز در حجره داشته‌اند.

در بیرون یا گوشه‌ای از مدرسه سرویس‌های بهداشتی نیز مثل مستراح، جوی آب و ;. قرار داشته است. لباس‌ها را نیز در بیرون از مدرسه می‌شسته‌اند.

در مدارس خیلی خوب تاسیسات را بیرون می‌گذاشته‌اند. مدرسه خان شش دستگاه  سرویس داشته که در زیرزمینی در بیرون مدرسه قرار داشته است.

اسلاید 9 :

مدرس

فضای درس مدرسه است و در اغلب مدارس یکی می‌باشد. استاد در این محل درس می‌داده است. بعضی از مدارس مثل مدرسه خان پنج مدرس داشته که یکی متعلق به ملاصدرا و چهار عدد دیگر برای دیگران بوده است. غیر از این، هر مدرسه یک مسجد، نمازخانه و یا کتابخانه‌ای داشته که در بعضی بجای کتابخانه، در مدرس گنجه‌ای برای نگهداری کتاب درنظر گرفته می‌شده است.

قدیمی‌ترین مدرسه که تا به حال چند بار بازسازی شده است، مدرسه فخریه سبزوار در شهر شیعه‌نشین سبزوار می‌باشد. اصل مدرسه از زمان فخرالدوله دیلمی است و با وجود اینکه بازسازی شده است، ولی شکل کلی اولیه را دارد. اتاق‌های آن که در حال حاضر دراز هستند، تناسب منطقی ندارد. ابعاد آن چیزی در حدو 1×5/2 متر است که نشان می‌دهد پستوها یا ایوانچه یا هر دو را داشته است. در چهار گوشه آن، مسجد، مدرس، کتابخانه و سرویس‌ها قرار گرفته‌اند. هشتی آن به دو راهرو راه داشته که وارد حیاط می‌شده است.

اسلاید 10 :

مدارس زیبای متعددی در ایران بجای مانده است. یکی از انها، مدرسه غیاث‌الدین خرگرد است. زمان ساخت آن قبل از خان بین سال‌های 842 تا 847 هجری بوده است.

خرگرد بین خاف و جام است. این کار توسط قوام‌الدین شیرازی و بعد از او پسرش غیاث‌الدین ساخته شده است. ای مدرسه به نام غیاث‌الدین پیر احمد خافی وزیر شاهنشاه نامگذاری شده و در میان مدارس ایران در دقت و تنوع در کار و پلان و نیز تنوع در آموزش کاملترین نمونه است.

در پلان برجستگی‌ها و تورفتگی‌های زیبایی دارد. بیرون زدگی‌ها را نهان و تورفتگی‌ها را نخیر می‌گویند. حجره‌های آن دو طبقه هستند.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali mo

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی